Thursday, May 31, 2012

Soalan Cepu Cemas: Kenapa Tak Kahwin Lagi?


Saya dah tak larat menjawab soalan yang satu ini. Kalau dulu, pelbagai jawapan boleh saya berikan. Tetapi maklum sajalah, jawapannya semua yang menyimpang dari soalan asal. Sekarang ini, kalau ada yang bertanya, saya cuma nak jawab.

“Tuhan belum gerakkan hati mana-mana lelaki untuk masuk meminang saya.”

Kalau disuruh memilih, saya akan kata saya berkenan dengan Anuar Zain. Tapi hey, siapa saya. Maka sekarang saya berkenan dengan Incik Saharil Hasrin Sanin. Tak kenal? You are so yesterday.

Kalau ada yang berkata dan mengata sekiranya seseorang perempuan itu masih belum berkahwin itu rugi KERANA dia tidak dapat berbakti, maka saya mahu orang tersebut periksa di mana letak duduk otaknya. Jangan sempitkan konsep berbakti HANYA melalui perkahwinan.

Isu ini timbul bila saya berbincang dengan seorang rakan sejawat. Soalan yang sama dilontarkan kepadanya walaupun orang yang bertanya itu adalah orang yang sedia maklum dengan latar belakang rakan ini. Perempuan, kalau anda masih belum berkahwin, jangan kesal mengeluh kesah kak esah. Jika anda masih ada ibu bapa, curahkan bakti anda kepada mereka. Ramai yang mungkin tidak perasan, mereka inilah yang paling banyak menyumbang untuk keluarga di kampung, paling cepat tiba jika ada perkara berlaku, paling tidak banyak songeh bila diberikan tugas. Tapi kami juga ada hati.

Kalau dikata memilih, jawapannya memang harus memilih. Cuba periksa setiap satu barangan yang anda ada, ada tak yang ada tidak pilih, hatta barangan dari kedai RM 2. Ada sebab kenapa anda pilih untuk beli barang itu dari kedai tersebut. Kalau dikata jika membeli barangan pakai buang tidak perlu memilih, biar saya cucuk biji mata oarng tersebut. Kanta lekap yang saya pakai dari jenis pakai buang (daily) pun saya pilih jenamanya!

Pra syarat bakal suami saya tidak dikira sangat dari segi paras rupa. Anda tidak perlu bergaya sangat seperti Anuar Zain atau bijak bistari seperti Saharil. Tetapi tolonglah jangan kemproh sangat. Penampilan itu penting kerana ya, saya perempuan yang jangok. Taraf pendidikan sekurang kurangnya ijazah sarjana muda dan tolong, tolong jadikan membaca itu satu keperluan hidup anda. Bukan sekadar surat khabar, tetapi bahan bacaan bermutu. Ayah saya sendiri selari minat membacanya dengan saya.

Syarat utama- agama.

Syarat kedua- perlu menerima hakikat, sekiranya anda berkahwin dengan saya, saya ada abang anak istimewa yang berada di bawah tanggungjawab saya. Yang sekiranya Ayah saya pergi dulu (saya tidak mendoakan Ayah saya pergi awal, tetapi mati itu pasti), abang saya berada di bawah tanggungjawab saya.

Syarat ketiga- bukan sekadar anda menerima keadaan abang saya, tetapi keluarga anda juga. Tak perlu tipu saya, stigma orang keliling masih ada. Khuatir anak akan menjadi sebegitu rupa juga. Janji Tuhan, setiap anak ada rezekinya. Maka, percaya.

Syarat keempat- menerima saya dengan idea gila saya juga. Minat dan cinta saya- dunia pendidikan, drama (teater), menulis dan cinta baru saya- silat.

Syarat kelima- hakikatnya saya ada seorang kawan baik yang berjantina lelaki. Teman susah senang ketawa menangis bergaduh sejak 12 tahun yang lepas. Hubungan kami platonik- tanpa sebarang rasa cinta. Jangan terkejut sekiranya dia lebih faham saya (kadangkala) berbanding saya memahami diri saya sendiri.

Amacam?

1 comment:

ღnFashyaღ said...

Lepas ko kawen, orang akan bertanya, bila nak dapat anak.. In case bunting pelamin, selamatla dari soalan macamtu...


Orang tak akan berhenti bertanya Cikgu Ain....