Wednesday, April 27, 2011

AJ dan HJ

Mereka adik beradik. Saya tahu sejak HJ di Tingkatan Satu lagi kerana saya mengajarnya.

Saya tahu.

Saya tahu.

Saya tahu.

Tetapi awal tahun lepas, dua orang pelajar menghampiri saya di bilik guru pada waktu pagi. Salah seorang daripada mereka berkata,
"Cikgu, adik saya tak datang hari ini. Tangan dia patah semalam, main bola."
"Adik awak siapa?"
"HJ."
"Habis tu, AJ?"
"AJ anak dari mak nombor satu. Saya dan HJ dari mak nombor dua."

Saya tepuk dahi. Macam mana saya boleh tak perasan hal ini, walaupun saya tahu Encik J ada tiga isteri?"

Mama, Ummi, Ibu.

Tapi seperkara yang saya kagum, walaupun anak-anak Encik J tidak cemerlang berbintang-bintang, dapat A berderet dalam semua matapelajaran, tapi mereka semua bersopan dan baik budi bahasa.

Agak-agak, apa ilmu Encik J pakai ya?

No comments: