Wednesday, August 03, 2011

Jalan Sehala

Kita bermula dari dua arah berbeza.

Kau mula dulu, aku kemudian. Kita bertemu secara tidak sengaja. Kita bergerak selari. Pernah aku teringin melompat ke jalan kau.

Tapi itu semua mimpi.

Kita terus bergerak selari.

Sampai satu detik kita perlu berpisah. Kita mungkin seiring tapi tak sehaluan. Seperti jalan persekutuan dan lebuhraya yang dipisahkan dengan pagar lebuhraya. Kita berpisah di tol lebuhraya.

Aku cuma menyinggah, bukan?

Kau terus meluru laju, aku terus menghadap jalan berliku.

Satu ketika nanti, kau dan aku akan kembali sebelah menyebelah.
Mungkin kau di lebuhraya, aku masih di jalan persekutuan.
Mungkin kita sama-sama di lebuhraya. Kau lorong paling kanan, aku lorong paling kiri.
Atau juga mungkin. kita sama-sama di lebuhraya.

Kau menghala ke selatan, aku ke utara.

No comments: