Sunday, August 24, 2008

Dah Habis Belajar


Finally after 6 consecutive years… aku habis belajar. Banyak yang aku rindu. Aku rindukan maktab. Masa FC, habis kelas masing-masing tido. Haha..macam kata Zarin, benda yang paling dia rindu masa kat UPM dulu adalah tido petang kat maktab. Petang-petang, dalam pukul 5.45 – 6.00 p.m., mula la menapak keluar. Isi perut. Jalan-jalan sampai penat, sebab mendaki bukit kat maktab. Lalu antara dua padang. Ramai pakcik-pakcik PKPG PJ yang tak sedar diri. Haha… agaknya tu memang typical budak PJ kot. Dari stok-stok KDPM sampai la PKPG, sume nyer hamsap. Malam-malam kalau rajin stadi. Tapi memang ramai yang tak nak merajinkan diri. Busy pun bila nak hantar assignment. Alahai..budak-budak lagi masa tu. FC lg…
First year degree pun xde beza sangat dr masa FC. Memang tak de kesedaran sivik tol!
(Gambar menunjukkan kenangan bersama Abg Ed. Dalam gerimis manja, kami bergambar bersama. Abg Ed dengan geramnya berkata "Because all of you, I've to be an ugly person today"- baca: Abg Ed memang anti dengan orang yang pijak rumput hehe..)
Second and third year degree. Time ni dah masuk UPM. Univeristi Putri Malaysia. Sebabnya ramai perempuan. Huhu…tak caya tengok aja la coursemates aku. 40 girls and 12 boys… memang dah nak pupus.
Time ni la banyak benda yang aku buat. Tempat lepak utama, Mid Valley. Walaupun aku pegi MV hampir tiap-tiap minggu, tak tau nape aku mesti sesat. Nape ntah, sama la macam kalau aku pegi City Square (CS). Klu x g MV pun, mesti g KLCC. Bukannye kaya sangat, tapi sebab suka melepak kat Kinokuniya. Kalau MV pulak, aku lepak kat MPH. dok kat situ sampai malam pun takpe sebab dapat baca buku free. Hahaha.. barang free memang seronok.
Lagi satu benda yang aku rindu masa kat UPM adalah tengok teater. Wa… aku nak tengok teater lagi… dah la 25- 30 Ogos ni ada teater ‘2 jam sebelum Sultan Alauddin Syahid Dibunuh’. Teks best lak tu, dari Faisal Tehrani (FT). Pas tu yang berlakon lak Ludinata, ex fellow K6. Alahai... bila lagi aku dapat jumpa dia. (tak tau kenapa aku boleh minat Ludinata sejak aku sekolah lagi… pelik nye.harap-harap aku ada peluang nak mintak autograph dari dia! Hehe). Tapi yang pasti, anak Ludinata ni memang comeyl habeshhhh… Izz Hakimi Hiroshi.
Opss..sebelum terlupa, aku rindu nak minum Mocha Freez kat kafe Kolej Serumpun. Minuman yang bisa trigger migraine aku. Nghahaha…
My Final year degree. Masuk la maktab balik. Blok baru dah nampak buruk, tapi still di panggil blok baru. Dah tak de yang best sangat. Masa final sem, hidup memang kelam kabut, harubirukundang hidup. Tapi, kenangan seminggu terakhir itu sangat mengesankan. KJ yang berbudi pun pencen. Thanks a lot Miss Loh! Abang ‘B’ yang beracun pun kitaorang bagi hadiah. Kalau tengok kad yang kitaorang bagi kat dia tu mesti dia sumpah kitaorang habis-habis! Tapi takpe…kitaorang dah cabut dulu… haha… Abang ‘B’ memang tetap Abang ‘B’…. dalam mimpila budak-budak TESL dia sayang…
Pejam celik pejam celik dah habis belajar. Tapi kenangan tu akan tetap di ingatan. Hari-hari awal di maktab buruk tu..(yang mengerikan) dan hari-hari terakhir yang mengharukan.
Seperti kata Miss Prema, “we will always have soft spot for you guys. Because you are our first born. Our first baby”. Yup, and we also face the hardest, most difficult things throughout the six years. But, that’s what makes us now.
Terima kasih kenangan. Terima kasih pada budi. Terima kasih kawan- teman- lawan. Terima kasih pada pensyarah-pensyarah yang tak jemu membimbing (ada jugak yang menengking). Terima kasih pengalaman.

2 comments:

rudy bluehikari said...

OMG...minat sejak zaman sekolah? mcmana tuh? ihiks...

ay_yusof said...

sebab saya kenal en rudy melalui mag sekolah akak sy... mrsm muo...
ingat lagi tak pada sajak 'sampaikan salamku'?