Friday, December 17, 2010

Saya Sudah. Anda?

SMS ini saya terima dua hari lepas. Ya, ketika saya sedah memecahkan perut, memutuskan urat gelak dengan menonton filem Hantu Kak Limah Balik Rumah. (Saya tak mahu ulas cerita ini sebab ramai sangat dah ulas. Ha ha.)

SMS yang diterima:
+6285250887461
Ini ayah tlong bgi credit mxis RM30 ke Nombo bru ayah
0128271042 Ayah lgi ada msalah kat blai Plice. Lepas credit masuk bru ayah
call.
Disebabkan saya sudah terbaca laporan akhbar dan status kawan dan kenalan di FB, maka saya tidak mempedulikan SMS ini.

Jika betul pun ini SMS yang dihantar oleh Ayah saya, maka ada beberapa unsur tidak logik di situ.
1. Saya tahu Ayah saya selamat di rumah. Sebab kalau nak ke mana sekalipun, Ayah akan beritahu kami (kami pun sama).
2. Nombor telefon Ayah sebenarnya didaftarkan atas nama saya. (Saya menang peraduan Cornetto Love Perhaps, dapat SIM kad Maxis). Apa kejadahnya Ayah nak guna nombor baru?
3. Ayah tak pernah tambah nilai kreditnya sendiri. Semua saya yang buat. Ayah pun tak tahu macam mana nak tambah nilai sendiri. (kalau saya bepergian, saya akan pastikan kredit Ayah cukup supaya dapat hubungi kami kalau berlaku kecemasan).
4. Nombor telefon tersebut sah-sah bukan nombor dari mana-mana operator telefon di Malaysia.

... dan yang paling tak logiknya adalah....
*
*
*
*
*
5. Ayah saya tak pandai taip dan hantar SMS! Ha ha. Nak buka peti masuk SMS pun dia malas. Nak masukkan nombor ke telefonnya pun saya yang buat. =D

Salah orang la nak menipu...

2 comments:

ღnFashyaღ said...

Aku pun penah dapat sms camni ain...tapi aku buat donno jek.... ni sume nak menipu jela

ay_yusof said...

Cha, memang pun.
Saja je publish cerita ni. Sebab yang nombor 5 tu sebab yang paling menagrut sekali.
He he.