Thursday, December 23, 2010

Disihir Bahasa

(gambar diambil dari Google Images)

Setiap teks atau karya yang saya baca, tidak dapat tidak meninggalkan sedikit kesan pada diri. Tetapi, ada beberapa teks yang cukup saya gemari kerana bahasanya. Saya tergoda, disihir bahasa.

Tidak tahu sudah berapa banyak kali saya ulang novel Lembing Awang Pulang ke Dayang. Novel cinta terbaik bagi saya kerana banyak pantun di dalamnya. Pantun kegemaran dalam novel ini adalah azimat saya sejak Tingkatan 3.

Nyiur gading tinggi mahligai,
Sayang ketupat berisi inti,
Hancur daging tulang bercerai,
Belum dapat tidak berhenti.

Ketika di Tingkatan 5, saya terjumpa sebuah sajak yang saya tidak tahu pengarangnya, tetapi saya jatuh cinta tatkala membacanya buat kali pertama.

Belilah hati ini
Tambatkan pada tiang Arasy-Mu,
Landakan gelora
Kecamukan petaka dunia
Leburkan langit
Bungkuslah bumi
Namun tiada cinta di bumi
Setulus cinta Mu
Biar luka
Biar nestapa
Demi Engkau yang aku kenal
Tambatkanlah hati ini
Ikatkan dengan simpulan mati

Awal tahun ini, saya membeli novel Menara (Isa Kamari). Sekali lagi saya tersihir dengan bahasa (oh, rupanya saya belum habis baca lagi novel ini).

risik hujan
di dinding kaca
mengapa dingin
angin di kota
risik angin
di dinding jiwa
mengapa tertutup
jendela cinta

Dari novel 5 Menara yang saya baru khatamkan awal minggu ini, saya tertarik dengan syair Imam As Syafii yang telah diterjemahkan.

Orang pandai dan beradab tidak
akan diam di kampung halaman
Tinggalkan negerimu dan
merantaulah ke negeri orang
Merantaulah, kau akan dapat pengganti
daripada kerabat dan kawan
Berlelah-lelahlah, manisnya hidup terasa
sesudah lelah berjuang.
Syair ini seperti menyindir saya. Tetapi bukan kuasa saya menentukan di mana saya harus bertugas.
Sihir. Ia mengingatkan saya kepada sesuatu...

No comments: