Wednesday, March 09, 2011

Pengalaman Saya Kurus

... satu ketika dulu.

Tapi ini tidak bermakna saya gemuk sekarang. Tidak! Berat badan saya masih ideal.

Saya membaca blog Kak Pnut yang bercerita tentang Diet Atkins dan tiba-tiba rasa seronok. Tapi itu tidak bermaksud saya akan mengikutinya. Saya termasuk dalam kategori yang akan disumpah oleh rakan sejawat sekiranya saya berdiet. BFF saya kata saya pendek, kawan kesayangan saya kata saya petit. Okay, dua-dua saya terima ^_^

Berat saya tidak berubah sejak habis SPM. Cuma dua kali sahaja saya kurus dalam kategori melayang jika ditiup angin. Percayalah, ia pernah terjadi kepada saya.

Pertama pada tahun 2006. Saya sibuk dengan subjek ko-kurikulum, teater, bulan Ramadhan dan ya, saya baru cabut gigi bongsu ketika itu. Percayalah, saya sudah menjadi seperti papan lapis ketika itu. Sebelum pulang beraya, saya timbang berat badan (yang tak berat) di sebuah pasaraya. Saya turun 10 kg. Berat saya ketika itu sama seperti ketika saya di sekolah rendah. Saya tahu saya kurus (penanda aras saya adalah cincin belah rotan yang saya pakai, longgar habis!), tetapi tidak menyangkan seekstrim itu.

Kedua pada penghujung tahun 2007. Saya diet duit, muahahaha... Diet yang sangat berkesan sekiranya seseorang pelajar itu sengkek. Sebetulnya saya menyimpan untuk praktikum pada tahun hadapannya. Elaun yang diberi kerajaan kecil (tapi masih bersyukur sebab tak payah bayar) dan elaun FAMA ketika itu sedikit terganggu. Saya berpuasa Rejab, Syaaban dan Ramadhan. Ditambah lagi dengan keletihan menguruskan keluarga, ketika inilah saya pernah hampir melayang di tiup angin. Sudahlah ketika itu saya membawa payung. Saya rasa seperti Mary Poppins. Teruk sungguh rupa saya ketika itu. Tapi nasib baiklah tak ada yang melihat.

Kesimpulannya, saya tak perlu dan tak nak kurus sangat. Bak kata Ayah saya, 'perempuan, kalau kurus sangat, buruk rupanya'. Okay, saya ikut cakap Ayah!

^_^ sangatlah anak Ayah.

No comments: