Sunday, December 14, 2008

Budak TESL celaru identiti?

*
Petang tadi aku dapat es-em-es dari nombor yang aku tak kenali. Tapi es-em-es itu menyuruh aku menonton RTM1. Ada siaran (tertunda) Pesta Pantun Antara IPGM. Keputusannya memang aku telah sedia maklum berpihak pada IPTI.
*
Tapi yang membuat aku terfikir semula, kedua-dua jejaka yang menjadi wakil IPTI itu adalah pelajar TESL (Teaching English as a Second Language). Yes, supposedly they are going to be English teacher.
*
Pemantun terbaik pula berjaya di rangkul oleh salah seorang jejaka TESL yang mewakili IPTI. Masa orang-yang-bagi-hadiah tu bagi hadiah, dia ada tanya sesuatu. Aku tak tau apa, bukannya aku ada kat atas pentas masa tu. Tapi kalau dia tanya soalan ini:
*
“Awak ni amik course apa?”
*
Pasti dia tergaru-garu sepeng bila dengar jawapan pemantun terbaik tu:
*
“Saya STUDENT TESL
*
Inilah salah satu bukti pelajar TESL serba boleh. Tiap-tiap hari menghadap Shakespeare pun masih tak lupa asal usulnya. Masih mampu berpantun.
Anda bagaimana?
Aku?
Usah ditanya, aku hanya mampu menghayati keindahannya, nak karang sendiri tak mampu lagi rasanya.
*
*
*
*

Tahniah buat pemantun terbaik, adikku, Muhammad Hanafi Bin Masri

2 comments:

rudy bluehikari said...

saya puas hati Hanafi menang pemantun terbaik. Kalau yg sorang hamba Allah lagi tu menang, maka gegak gempitalah keRIAKannya menjelma di alam maya. muhahahahahaaha!

ay_yusof said...

en rudy: saya s0kong 500%. wakaka..saya adalah di antara senior yang telah mem'banned'kan orang yang lagi satu tu. ingatkan kami senoir dia je yang tak leh ngam dengan dia.... ;)