Friday, September 17, 2010

Raya Oh Raya (Versi Lengkap)

*
Pra Raya
Pecahan 1
Keluarga aku bukan keluarga pertama yang tiba. Sampai di rumah Atuk, rehat sebentar (tidur). Dah tidur nak buat apa? Aku bongkar beg Ayah dan aku. Keluarkan baju raya dan gosok. Mmm, mungkin ini kelebihan atau kekurangan aku. Aku suka menggosok baju. Dan kiwi kasut. Ok, benda pelik.
*
Pecahan 2
Pak Andak masuk surat khabar. Kecoh tapi semua gembira. Reaksi Pak Andak? Aku rasa biasa ja. Pak Andak memang tenang- tenang ja orangnya.
*
Hari Raya
Pecahan 3
Raya pertama semua adik beradik Ayah balik. Kecuali seorang. Maklumlah, dalam ramai- ramai cuma tiga orang sahaja yang duduk luar kawasan. Yang lain- lain masih dikategorikan dalam lingkungan dekat. Dan yang paling dekat pastinya keluarga Andak.
*
Aku paling lambat bersiap. Orang terakhir sebenarnya. Perasaan untuk beraya juga tidak ada sebenarnya. Hari Raya menjadi semakin tidak bermakna pada aku. Tak tahu kenapa. Dalam keluarga aku juga sebenarnya tidak ada acara khusus untuk beratur, bersalaman dan minta maaf. Aku pelik sendiri tapi tak bersuara.
*
Pecahan 4
Sepanjang berada di rumah Atuk, aku tak ke mana. Keadaan kesihatan Ayah dan Incik Bulat tidak memungkin untuk aku merayau- rayau sendiri ke rumah saudara. Lagi pun aku sebenarnya bukan jenis yang banyak cakap. Takut nanti aku layan TV lebih dari layan tuan rumah.
*
Pecahan 5
Masing- misang sibuk bergambar di pagi raya. Aku? Tukang ambil gambar. Sudahnya gambar aku cuma beberapa keping. Itu pun selepas aku ditarik oleh isteri sepupuku untuk bergambar. Dan gambar aku dalam kamera sepupuku.
*
Cerita lain raya? Tunggu sekolah buka. Atau pun mungkin tiada.
*

No comments: