Saturday, September 18, 2010

Temenggong

Ketika di Maktab dahulu, aku belajar subjek Falsafah Pendidikan. Jangan tanya aku lagi apa isi kandungan subjek tersebut, sebab aku tak suka subjek yang dry macam ni (baca: bila peperiksaan soalannya objektif, aku tak suka).
*
Pensyarah bagi subjek tersebut adalah seorang lelaki Cina yang sangat comel (pada mataku). Bertubuh redang, berkaca mata, fasih berbahasa Melayu kerana dia bekas guru Bahasa Melayu. Setiap kali dia membaca, kertas yang dipegang akan didekatkan ke matanya. Kadang kala aku tertawa dalam hati, kalau macam itu gayanya, buat apa pakai cermin mata. Ha ha.
*
Memandangkan subjek tersebut agak membosankan, pada suatu hari dia membicangkan perihal adat Temenggong. Memang sesuailah bagi kami yang majoritinya anak Johor.
*
Pensyarah: Kita orang Temenggong, kena ikut adat Temenggong. Apa dia adat Temenggong?
Kami: Adat Temenggong, berani buat berani tanggung.
Penyarah: Ha, betuuuul tu. Berani buattt...
Kami: Berani tanggunggg!
Pensyarah: Berani buatttt...
Kami: Berani tanggunggg!!!
Pensyarah: Salah tu. Berani buat, berani tanggung. Berani buat, berani mengandung!
Kami: Cisss!!!
*
Mr. Kam, anda memang best! Ha ha.
*
Ingatkah kau lagi wahai kawan?

No comments: