Thursday, September 30, 2010

Budak Botak

(entri ini tiada kait mengait dengan entri Uncle Botak oleh Tok R)
*
Minggu ini aku masuk kelas yang satu itu. Rasanya aura aku sudah sampai pada mereka. Aku berdiri di pintu belakang je, semua bercempera duduk. Dan kemudian, akan ada seseorang bangun mengambil penyapu dan mula menyapu. Hampeh betul.
*
Tapi yang aku nak cerita ialah mengenai seoang pelajar yang tiba- tiba bersongkok ke kelas. Memang tak pernah dia buat. Rupa- rupanya rambutnya sudah ditebas habis. Ala rambut Mawi.
*
Memandangkan aku sangat suka membuli murid (terutamanya jika mereka buat lawak tak kena tempat), maka murid itu aku buli. Buli yang paling mudah, rembat songkoknya (jangan cuba buat di sekolah yang pengetuanya tak backing cikgu). Budak- budak ni, kalau tak ada hal- hal kecemasan, mana nak pakai songkok.
*
Masa itu lah, baru kami dapat melihat kepalanya. Tapi dia buat tak kisah aja (walaupun sebenarnya bukan main susah aku nak rembat songkok tu). Maka pelajaran diteruskan.
*
Sebelum aku pulangkan songkoknya, aku lihat kepalanya. Ada dua kawasan kecil di mana rambut tak tumbuh. Aku bertanya, apa yang terjadi.
*
"Kena pisau cikgu"
Aku cuak.
"Macam mana boleh kena pisau?"
"Mak baling dengan pisau"
Sudah, mak dia ni ada masalah mental ke?
"Kenapa Mak awak baling dengan pisau?"
"Sebab saya tak balik rumah sehari semalam. Masa tu saya Darjah Enam"
*
Mengucap panjang aku dalam hati. Sebenarnya, ini bukan kali pertama aku mendengar kes dibaling pisau oleh pelajar sekolahku. Ada yang suka- suka bermain baling- baling pisau dengan adik beradik. Bertumbuk adik beradik (hatta lelaki perempuan) perkara biasa.
*
Tapi itu cerita di rumah. Apa dayaku?
*
notablog: aku pesan pada budak tu, jangan buat fesyen rambut begitu lagi. Walaupun aku selalu cakap dengan mereka lelaki botak itu seksi. Ahaks~
*

2 comments:

ღnFashyaღ said...

kalo budak tu tipu ko cemane?
ish, cemane la mak balik pisau bleh kene kat kepala tu...

ay_yusof said...

Fashya, aku tahu kalau dia tipu. Lagi pun kan aku dah kata, kes baling- baling pisau ni bukan perkara baru kat rumah mereka. Bukan semua pelajar tahu, tapi cikgu boleh kesan bila datang dekat dan bertanya dengan baik pada mereka.