Wednesday, August 18, 2010

Pergi.

*
Sebolehnya aku cuba untuk tidak menaip sebarang entri yang menyedihkan. Sebabnya, jika aku meniap entri tersebut, secara automatik mataku juga turut bergenang.
*
Jika beberapa bulan lalu aku kehilangan seorang pelajar yang aku kagumi bakatnya (walaupun aku tidak mengajarnya), hari ini aku dikejutkan dengan berita pemergian ibu kepada salah seorang anak muridku. Dalam bulan yang mulia ini dia pergi.
*
Al- Fatihah buat rohnya.
*
Aku mendapat perkhabaran ketika sedang mengajar di kelas 1F. Tidak tahu bagaimana untuk aku bereaksi tatkala kedua- dua anakku yang menyampaikan berita itu menitiskan air mata. Aku terpana sesungguhnya. Bagai terimbau kembali aku berada di tempat mereka tiga tahun lalu. Ramadhan 2007, aku merayu kepada pensyarahku supaya aku dilepaskan pulang lebih awal.
*
Sungguh, aku tidak tahu bagaimana seharusnya aku bereaksi.
*
Tapi aku sangat tahu perasaan anak muridku yang baru kehilangan ibunya. Ramadhan dan Syawal ini tidak lagi seperti Ramadhan dan Syawal yang lalu. Dan pada tahun- tahun yang mendatang, ia tetap tidak akan sama.
*
Yang pergi tidak akan kembali.
*
Dari Dia kita datang, dan kepada Dia jugalah kita kembali.
*

No comments: