Thursday, June 02, 2011

Tempias

Cikgu praktikal yang duduk di sebelah aku terduduk sambil menggosok-gosok perutnya. Aku bertanya, kenapa? Dia kata, sakit perut sejak semalam.

Berisi? Mungkin, katanya.

Terus aku teringatkan cikgu yang asalnya duduk di sebelah aku yang sedang cuti bersalin.

Sedar tak sedar, rupanya selama aku mengajar di sekolah ini aku sering duduk berdekatan dengan ibu mengandung. Workstation pertama aku adalah tempat cikgu yang sedang cuti bersalin anak kembar (aku juga menggantikan semua kelasnya). Bila dia kembali bertugas, aku berpindah tempat. Kebetulan ada cikgu yang berpindah sekolah, maka aku mengambil tempatnya.

Berpindah di workstation baru, aku berjiran dengan ibu mengandung yang kemudiannya dapat berpindah. Kekosongan itu di isi dengan cikgu yang baru posting. Sepanjang dia duduk di sebelah aku, sudah dua kali dia mengandung.

Mungkin, aku ada satu perisai untuk membalikkan virus mengandung ni. Kehkehkeh.

Sabtu ini, cikgu yang duduk di hadapan aku akan melansungkan perkahwinannya. Adalah dia juga akan mendapat virus mengandung dalam kadar yang segera juga?

Orang kata, jadi pengapit cepat tempias naik pelamin (tapi Fikri Kacak kata jangan jadi pengapit lebih dari 3 kali). Okay, semuanya tak berkesan pada aku. Rasanya aku ada perisai yang ampuh untuk melindungi sekaligus menepiaskannya kembali kepada orang lain.

Sekarang aku rasa aku hebat.

notakeyboard: mode menyedapkan hati sendiri.kehkehkeh.

No comments: