Saturday, September 12, 2009

Persiapan Raya

*
Dalam waktu- waktu sekarang ini, saya pasti ramai yang dalam mood nak beraya. Ya silakan, Syawal bakal menjelang kebih kurang seminggu saja lagi. Persiapan raya saya? Hmmm... berbalang- balang 'kuih tunjuk', masih lagi berfikir bila nak basuh dan tukar sarung kusyen baru (bukan baru beli, tapi baru sarung) dan basuh dan tukar langsir baru (baru gantung laa...).
*
Saya mengalah tahun ini, hajatnya tak mahu beli baju raya, alih- alih beli juga sehelai jubah. Punyalah susah nak mencari. Penat di tawaf satu bandar (atas dan bawah), berhari- hari. Akhirnya tadi saya berjumpa juga sehelai jubah yang padan dengan saiz saya. Sebelum ini bukan tak ada yang padan, tetapi harganya agak melampau. Dari beli baju mahal- mahal, baik saya laburkannya untuk membeli buku (tsk, ini adalah kata- kata dari seorang makhluk Tuhan yang obses membeli buku latihan).
*
Semalam saya menggosok baju dan tudung untuk pergi bekerja minggu hadapan. Baru saya sedar, banyaknya tudung saya.
Yang ada dalam gambar ini hanyalah yang akan di pakai minggu hadapan. Itu belum masuk stok yang lain. Tsk, tsk, tsk. Apa agaknya dalam kepala saya masa saya beli tudung- tudung ni yek?
*
Ketika entri ini di tulis, saya telah menyiapkan berpaket- paket duit raya untuk anak- anak yang akan datang beraya (macamlah ramai yang akan datang).
Yang ini khusus untuk anak- anak murid. Kalau nak tahu berapa isinya, anda perlu mengundi di blog Tok Rimau dahulu. Bila dah tau keputusannya, anda boleh agak berapa isi kandungannya =D Untuk Ecah and the family, anda punya nilainya berbeza, begitu juga untuk Hanis dan adik- adiknya (Hanis, sila bawa Qistina sekali. Kalau tak, dia tak tahu yang saya ni jiran dia. Tsk, tsk, tsk...). Ecah, pastikan anda datang dengan adik dan sepupu awak, kalau tak nilai duit raya awak kurang... (dalam nada separuh mengugut, ces~)
Yang lagi dua jenis ini, untuk saudara mara (dua pupu). Nilainya lebih sedikit dari untuk anak murid. Jujurnya, saya tak menukar duit walau seringgit sekalipun untuk duit raya ini. Ini kerana baki- baki duit raya tahun lepas dan dua tahun lepas masih ada. Kalau tahun ini ada baki, maka akan di bawa ke tahun hadapan lagi. Yay!
*
Apa pun, selamat bekerja untuk satu minggu lagi. Walaupun hati anda sudah melonjak- lonjak untuk beraya, pastikan tugas tidak di abaikan. Give your 100% for your work. Ada tak yang nak buat macam ni?
Jangan kata saya yang suruh pula ya! Saya cuma menghiburkan hati yang agak runsing sebab rumah belum habis berkemas. Tsk, mungkin selepas ini saya kena buat jadual tugasan dan tarih tamatnya (dateline). Juga baru teringat, hari Khamis ini ada mesyuarat penggubal kertas soalan peperiksaan akhir tahun bagi Bahasa Inggeris. Pergi mesyuarat, tapi tak bolah makan sebab puasa =P
*
Selamat berhujung minggu, hari Ahad, hari Sunday, weekend. Jangan stress untk hari raya walaupun anda tak dapat bonus. Saya pun tak dapat bonus juga sebab bonus untuk kumpulan sokongan, saya kumpulan pembangkang... (acah je...)
*

6 comments:

mohad said...

selamat berpuasa dan selamat berhari raya...

ay_yusof said...

thanks

Aisyah Mazelan said...

eleh, saya jadi wakil adik2. so, kena la bagi saya lebih.

ay_yusof said...

Ecah: haha, saya dengan eksklusive nya telah menjemput adik dan sepupu awak datang rumah saya. no such thing jadik wakil yek

p/s: kalau yana n kiah datang masa PMR, mereka boleh jadi wakil awak. ada alasan kukuh, sebab awak tengah jawap perkse. ekekeke!

PAP said...

slm..hye tuan rumah..tumpang lalu ye..hehe. anyway camat ari raya cikgu...jemput la dtg singgah blog sy ek..http://apediacakap.blogspot.com/ sy ni bdak baru blaja nak ber-belog..

ay_yusof said...

hye there. selamat hari raya juga. nway, enjoy blogging!